مقالات

دعاوی ملکی و انواع آن

دعاوی ملکی و انواع آن

یکی از انواع دعاوی مطرح شده در مراجع قضایی، دعاوی ملکی است؛ همان‌طور که از نامش نیز می‌توان دریافت در رابطه با انواع مختلف ملک و مسکن است. دعاوی ملکی یکی از مهم‌ترین انواع دعاوی می‌باشد؛ چرا که املاک و مسکن درواقع یکی از بزرگترین و مهمترین سرمایه‌گذاری‌های مردم به شمار می‌رود.

املاک معمولا هزینه‌های بسیاری را به خود اختصاص می‌دهند. شاید بتوان به جرأت گفت که خرید اراضی و مسکن یا گاهی نیز حتی رهن و اجاره آن یکی از مهم‌ترین اهداف یا شاید یکی از آرزوهای مهم بشری تلقی شود. متاسفانه این روزها پرونده‌های دعاوی مربوط به ملک نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است. دعاوی مربوط به املاک معمولا دارای پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های مربوط به خود است و به همین علت توصیه می‌شود، حتما از یک وکیل خبره و متخصص استفاده گردد. دعاوی ملکی انواع گوناگونی دارد که در ادامه به شرح کامل آن خواهیم پرداخت.

انواع دعاوی ملکی

دعاهای ملکی را از نظر نحوه طرح دعوا می‌توان به سه دسته تقسیم نمود که عبارتند از؛

  1. دعاوی ملکی کیفری
  2. دعاوی ملکی حقوقی
  3. دعاوی ثبتی ملکی (این نوع دعاوی در زمره دعاوی حقوقی قرار دارند)

در ادامه به تفسیر هر یک از انواع دعاوی مربوط به ملک می‌پردازیم.

دعاوی ملکی کیفری

یکی از انواع مختلف مسائل ملکی، دعاوی ملکی کیفری می‌باشد. هرگاه هر نوع جرم یا تخلفی به صورت عمدی در رابطه با انواع مختلف اموال غیرمنقول مانند املاک و مسکن به وقوع بپیوندد، مطرح خواهد شد.

برخی از دعاوی ملکی کیفری

  1. استفاده از سند جعلی در معاملات مختلف املاک و مسکن
  2. ورود غیرمجاز به ملک دیگران
  3. خیانت در امانت
  4. معاملات معارض
  5. کلاهبرداری در انواع معاملات ملکی
  6. تغییر کاربری اراضی کشاورزی بدون اخذ مجوزات لازم
  7. جعل اسناد و مدارک ملکی
  8. فروش ملک دیگری به سایر افراد
  9. تخریب املاک
  10. خرد کردن املاک
  11. تبانی و فساد در معاملات ملکی
  12. انتقال منافع ملک دیگری به سایر افراد و….

 

دعاوی ملکی حقوقی

یکی دیگر از انواع مختلف مسائل مربوط به ملک، دعاوی ملکی حقوقی می‌باشد که تعداد زیادی از پرونده‌های ملکی را به خود اختصاص می‌دهد. در این نوع از دعاوی برخلاف دعاوی ملکی کیفری، سخنی از ارتکاب جرم در میان نیست و معمولا دعوا به علت عدم رعایت موازین و قوانین مختلف، مطرح می‌شود.

دعاوی ملکی حقوقی عبارتند از؛

  1. مطالبه سرقفلی
  2. الزام به دریافت پایان کار
  3. الزام به فک رهن
  4. تعدیل اجاره‌بها
  5. تجویز انتقال منافع ملک به دیگری
  6. ابطال قرارداد در صورت لزوم
  7. الزام به تنظیم سند رسمی برای املاک
  8. درخواست مطالبه اجرت‌المثل
  9. فسخ قراردادهای دارای نقص
  10. تخلیه اماکن تجاری
  11. الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی و….

 

دعاوی ثبتی ملکی

دعاوی ثبتی ملکی نیز در زمره دعاوی ملکی حقوقی جای دارند. اما به جهت اهمیت زیاد اینگونه دعاوی و همچنین تعداد پرونده‌های بی‌شماری که به خود اختصاص داده است، بهتر است که به طور جداگانه به بررسی این نوع دعاوی بپردازیم. این نوع دعاوی معمولا به علت اشتباهات و سهل‌انگاری‌ در رابطه با مفاد سند و انتقال آن بوجود می‌آید.

برخی از دعاوی ثبتی ملکی عبارتند از؛

  1. اجرای ثبت
  2. ابطال سند مالکیت معارض
  3. توقیف عملیات اجرایی
  4. ابطال اجرائیه ثبتی
  5. افراز ملک
  6. ابطال سند رسمی
  7. ابطال نظریه اداره ثبت اسناد و املاک کشور
  8. ابطال مراحل ثبتی کمیسیون‌های گوناگون و….

 

وکیل امور ملکی

تا به اینجا با دعاوی مربوط به ملک و انواع گوناگون آن آشنا شدیم. حال ممکن است، برایتان سوال پیش آید که آیا جهت انجام امور ر مختلف ملکی، نیازی به اخذ وکیل و استفاده از مشاوره‌های تخصصی وی می‌باشد؟

لازم به ذکر است، دعاوی ملکی به جهت اهمیت بسزایی که دارند، بهتر است که حتما جهت انجام امور مختلف آن از یک وکیل پایه یک دادگستری که در زمینه انواع مختلف دعاوی ملکی متخصص و متبحر است، استفاده شود.

وکیل ملکی

تقسیم‌بندی املاک

اگر بخواهیم املاک را بطور کلی تقسیم‌بندی کنیم؛ به دو دسته املاک مشاع و مفروز تقسیم می‌شوند. دانستن اطلاعات کافی از انواع مختلف ملک، کمک شایانی به ما جهت جلوگیری از وقوع اختلافات احتمالی در آینده می‌نماید. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با ملک مشاع و مفروز بدست آوریم.

ملک مشاع

کلمه مشاع از نظر لغوی به معنای تقسیم نشده، مشترک یا بخش نکرده می‌باشد. به ملکی مشاع گفته می‌شود که دارای چند مالک یا شریک باشد. در ملک مشاع سهم هریک از مالکین یا شرکا به طور جداگانه مشخص نیست.

ملک مفروز

ملک مفروز از نظر معنایی درست در مقابل ملک مشاع قرار دارد. مفروز در لغت به معنای پراکنده، جدا شده، تفکیک و محدود می‌باشد. ملک مفروز برخلاف ملک مشاعی تنها دارای یک مالک است. به عبارتی می‌توان چنین بیان نمود که هرگاه مالکین یا شرکای یک ملک مشاع اقدام به تقسیم و افراز ملک خود نمایند، ملک از مشاع به مفروز تبدیل خواهد شد.

تفاوت ملک مشاع و مفروز

با مفهوم ملک مشاع و مفروز آشنا شدیم. این املاک دارای تفاوت های بسیاری با یکدیگر می‌باشند که عبارتند از؛

  1. ملک مشاع همان‌طور که گفته شد، دارای تعدادی شرکا و مالکین است، اما ملک مفروز تنها دارای یک مالک است که همان شخص مسئولیت اداره ملک خود را برعهده دارد.
  2. چنانچه مالکین ملک مشاع تصمیم بگیرند که ملک را بین خود تقسیم کنند، ملک مشاع به مفروز تبدیل می‌شود. ‌بدین ترتیب، ملک مفروز تقسیم شده همان ملک مشاع می‌باشد.

 

انواع مختلف ملک از نظر کاربری

حال که در رابطه با انواع دعاوی ملکی صحبت کردیم، بد نیست که درباره انواع ملک و کاربری‌های متفاوت آن‌ها نیز اطلاعات بیشتری بدست آوریم.

املاک از نظر نوع کاربری به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند که عبارتند از؛

  1. کاربری مسکونی؛ همان‌طور که از نامش پیداست به زمین یا بناهایی گفته می‌شود که مناسب سکونت افراد می‌باشد. مانند زمین‌های مسکونی، ویلا، آپارتمان و….
  2. کاربری تجاری؛ هر ملکی که دارای مجوز تجاری باشد را ملک با کاربری تجاری گویند. مانند مغازه‌ها، آژانس‌های مسافرتی، رستوران‌ها و….
  3. کاربری ورزشی؛ مانند استخرها، استادیوم‌ها، باشگاه‌ها، زمین‌های ورزشی و….
  4. کاربری خدماتی؛ در رابطه با این نوع از کاربری خوب است بدانید که چنانچه، شما قصد داشته باشید، مجوز کاربری خدماتی را از شهرداری اخذ نمایید، نیازی به پرداخت هزینه نمی‌باشد. مانند گرمابه‌های عمومی و….
  5. کاربری کشاورزی؛ مانند باغ‌ها یا زمین‌های زراعتی و….
  6. اراضی فاقد کاربری؛ این نوع از زمین‌ها معمولا به عنوان ذخیره‌های شهرداری محسوب می‌شوند.
  7. کاربری معدن.
  8. کاربری صنعتی؛ مانند کارگاه‌های تولیدی، کارخانجات و….

 

سخن پایانی ما با شما…

از حسن توجه شما عزیزان متشکریم. امیدواریم مطالب موجود در این نوشتار برایتان مفید واقع شده باشد. در این مقاله در رابطه با دعاوی ملکی، انواع آن و همچنین انواع مختلف ملک و اسناد ملکی صحبت کردیم. با توجه به آنچه گفته شد، مسائل مربوط ملک و تنظیم قراردادهای ملکی از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشند و بالطبع اخذ کمک و مشاوره از یک وکیل خبره و متخصص حقوقی ضروری است. بدین ترتیب، چنانچه در رابطه با این نوع از دعاوی با پرسشی مواجه شده یا مشکلی در این زمینه برایتان بوجود آمد، گروه وکلای دادگستران نگین عدالت با بهره‌گیری از بهترین وکلای پایه یک دادگستری و مشاورین خوب حقوقی آماده خدمت ‌رسانی به شما عزیزان می‌باشند. با ما در تماس باشید.

 

[vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_cta h2=”” txt_align=”center” shape=”round” style=”flat” color=”juicy-pink”]

برای مشاوره حقوقی کاملا رایگان، با ما تماس حاصل فرمایید : ۸۸۷۳۴۴۹۳ – ۰۲۱

[/vc_cta][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row]

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *