مقالات

ابرا مهریه با سند عادی!

معنی ابرا مهریه

تعدادی از زنان هستند که پس از ازدواج تصمیم می‌گیرند، مهریه خود را به شوهرشان ببخشند، حالا به هر دلیلی! بخشیدن مهریه به شوهر روش‌های مختلفی دارد که یکی از آنها ابرا مهریه می‌باشد. در ادامه مفصلا در این مورد نوشته‌ایم، خواندن این مطلب تا انتها خالی از لطف نیست. همچنین می‌توانید در مقاله‌ایی دیگر در مورد روابط مالی زن و شوهر مطالعه فرمایید.

در صورت وجود هرگونه ابهام یا سوال، با شماره ما انتهای همین صفحه تماس بگیرید.

 

منظور از بخشیدن مهریه چیست؟

می‌دانیم که مهریه در حقیقت حق مسلم زن می‌باشد. زنان پس از عقد نکاح، مالک تمام و کمال مهریه خود شده و هرگاه که اراده کنند، حق دریافت همه مهریه را از همسر خود دارند. مهریه می‌تواند طلا، سکه، ملک یا هر چیز ارزشمند دیگری باشد. اما گاهی اوقات ممکن است، زن پس از ازدواج تصمیم بگیرد که تمام و کمال مهریه خود یا بخشی از آن را به شوهر ببخشد یا بذل نماید. بخشیدن مهریه دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد؛ مثلا آنکه به شوهر اثبات شود، زن تنها به جهت اخذ مهریه یا دلایل مادی تن به ازدواج نداده و اینطور مسایل برای وی بی ارزش است و از این جهت خیال مرد را راحت کند یا به این وسیله بتواند موافقت همسر خود را برای اموری چون طلاق و… جلب نماید یا هر دلیل دیگری! شرایط گرفتن مهریه در طلاق توافقی

بخشش یا بذل مهریه مراحل خود را دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

برای بخشیدن مهریه چه مراحلی باید طی شود؟

شاید عده‌ای گمان کنند، جهت بخشیدن مهریه به شوهر نیاز به مراجعه به دادگاه می‌باشد، اما اینطور نیست!

برای بخشیدن مهریه، راه‌های مختلفی وجود دارد:

  • در حالت اول چنانچه زن مرد را از پرداخت مهریه بری کند؛ دین پرداخت مهریه به طور کلی از مرد ساقط می‌گردد و دیگر زن به هیچ وجه حق رجوع یا پشیمانی نخواهد داشت. منظور از ابرا، آن است که زن به شوهر بگوید، از نظر من تو دیگر هیچ تکلیفی برای پرداخت مهریه مرا نداری که در این صورت واقعا دیگر مرد تکلیفی به پرداخت مهریه به همسرش نداشته و این دین از گردنش ساقط می‌شود.
  • حالت دوم زمانی است که زن مهریه خود را به شوهر بذل کند. این حالت زمانی است که زن قصد طلاق از شوهرش را دارد که به این نوع طلاق، طلاق خلع یا مبارات گفته می‌شود که در ان، زن مهریه خود را به مرد بذل می‌کند یا مبلغی به وی می‌دهد تا او را طلاق دهد. در این نوع از بخشش مهریه زن در ایام عده حق رجوع دارد. البته چنانچه زن از بذل خود رجوع  کند، مرد نیز حق رجوع داشته و طلاق باطل می‌شود.
  • یکی دیگر از راه‌های بخشش مهریه به مرد، هبه می‌باشد. در این حالت، زن به شوهر به طور کتبی یا شفاهی اعلام می‌کند که مهریه‌ام را به تو بخشیدم. آقایان عزیز در این مورد حسابی حواستان را جمع کنید! چرا که زن تحت شرایطی حق رجوع دارد. مگر آنکه حق رجوع با تنظیم عقد دیگری بین زن و شوهر از زوجه سلب گردد.

بخشیدن مهریه

ابرا مهریه

پیش از این تا حدودی با ابرا مهریه که یکی از طرق بذل یا همان بخشش مهریه می‌باشد، آشنا شدیم. حال بهتر است به طور مفصل‌تری به این موضوع پرداخته شود. ابرا در لغت به معنای بری کردن، رها کردن، صرف‌نظر و درواقع چشم‌پوشی طلبکار از طلب خود می‌باشد. زن با ابرا مهریه خود درحقیقت حق خود را از دریافت مهریه اسقاط کرده و اصولاً دیگر امکان رجوع میسر نمی‌باشد.

 

ابرا مهریه با سند عادی

پیش از این با مفهوم ابرا مهریه آشنا شدیم. حال بهتر است بدانید که ابرا مهریه هم بوسیله سند عادی و هم سند رسمی امکان‌پذیر می‌باشد. منظور از سند عادی همان برگ کاغذ معمولی می‌باشد که در آن زن، شوهر خود را از پرداخت مهریه بری می‌نماید و با امضا و اثرانگشت خود نیز به آن اعتبار می‌بخشد. منظور از ابرا مهریه با سند رسمی نیز مراجعه به دفاتر اسناد رسمی می‌باشد که معمولا در این دفاتر متن آماده جهت ابرا مهریه توسط زن وجود داشته و معمولاً از حضور و امضای شاهد نیز بهره می‌گیرند.

قطعا مراجعه به دفاتر اسناد رسمی جهت ابرا مهریه نیز مانند هرنوع اتفاق دیگری از اعتبار بیشتری برخوردار می‌باشد و به قول معروف مو‌ لای درزش نمی‌رود! پس توصیه ما به آقایان عزیز آن است که جهت محکم کاری بهتر است، جهت این اقدام خطیر به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده تا در آینده با مشکل یا دردسر مواجه نشوید و البته خانم‌های عزیز نیز بهتر است که خوب برای انجام چنین تصمیم مهمی فکرتان را بکنید و تمام جوانب را بسنجید، چرا که با ابرا مهریه به شوهر خود، اصولاً دیگر امکان رجوع یا پشیمانی وجود نخواهد داشت!

آیا برای بخشیدن مهریه، اجازه پدر لازم است؟

در روابط خانواده، زن پس از عقد نکاح، مالک تمام و کمال مهریه خود می‌شود و مختار است تا هرگونه تصرفی که می‌خواهد در مهریه‌اش داشته باشد. بدین ترتیب از نظر قانونی، برای بخشیدن مهریه به شوهر نیازی به اجازه و اذن پدر گرامی نیست. اما از نظر عرفی و شرعی و به جهت رعایت هرچه بیشتر تمامی جوانب که خدای ناکرده زن از روی احساسات خود تصمیم اشتباهی نگیرد، معمولا دفترخانه‌ها اذن پدر را برای بخشیدن مهریه لازم و ضروری می‌دانند و گاهی بدون اجازه پدر این کار را انجام نمی‌دهند. اما این مسئله آنچنان هم قانونی نیست، چرا که زن حق تصرف تمام و کمال در مهریه خویش را داشته و در حقیقت از نظر قانونی  نیازی به اذن پدر نیست مگر از نظر عرفی!

 

برای ابرا مهریه چه مدارکی لازم است؟

چنانچه زن تصمیم داشته باشد به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کرده و مهریه خود را به شوهر ببخشد. مدارکی از جمله؛ مدارک شناسایی زن، عقد نامه یا همان سند ازدواج و حضور وی در صحت و سلامت کامل روانی و عقلی در دفترخانه و گاهی نیز اذن پدر. البته همان‌طور که اشاره شد از لحاظ قانونی اذن پدر ضروری نیست.

 

نکات قابل توجه  در بخشیدن مهریه

  • همان‌طور که گفتیم، جهت بخشیدن مهریه نیازی به مراجعه به دادگاه نیست.
  • چنانچه بخشش مهریه در برگ کاغذ معمولی آورده شود و زن آن را امضا کرده و اثر انگشت بزند، بخشش مهریه معتبر بوده و در صورت لزوم و بروز اختلاف، خودش سند و مدرک است و حتما نیازی به ثبت آن نیست.
  • در هبه مهریه نیز تحت شرایطی می‌توان، آن را غیر قابل رجوع کرد. چنانچه زن و مرد در عقد دیگری، شرط عدم رجوع زن از هبه مهریه را بیاورند، زن دیگر حق رجوع نخواهد داشت.

سخن آخر…

از همراهی شما خوبان متشکریم. در این نوشتار سعی شد در رابطه با طرق مختلف بخشیدن مهریه و علی‌الاصول ابرا مهریه آن هم با سند عادی و هرچه لازم است از آن بدانیم، صحبت شود. گروه وکلای دادگستران نگین عدالت با بهره‌گیری از بهترین وکلای پایه یک دادگستری و مشاورین متخصص حقوقی گرد هم آمده تا شما را جهت حل هرگونه مشکل قضایی یاری برساند. با ما در تماس باشید.

 

[vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_cta h2=”” txt_align=”center” shape=”round” style=”flat” color=”juicy-pink”]

برای مشاوره حقوقی کاملا رایگان، با ما تماس حاصل فرمایید : ۸۸۷۳۴۴۹۳ – ۰۲۱

[/vc_cta][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row]

  

سوالات متداول در مورد ابرا مهریه

[accordion title=”” open1st=”0″ openAll=”0″ style=””][accordion_item title=”منظور از ابرا مهریه چیست؟”]ابرا مهریه در حقیقت یکی از روش‌های بخشش یا صرف‌نظر کردن زن از دریافت مهریه خویش می‌باشد که در این مقاله مفصلا به آن پرداخته شده است.[/accordion_item][/accordion]

[accordion title=”” open1st=”0″ openAll=”0″ style=””][accordion_item title=”آیا امکان رجوع از ابرا مهریه میسر است؟”]خیر. همان‌طور که گفته شد، امکان رجوع از ابرا مهریه علی‌الاصول وجود ندارد.[/accordion_item][/accordion]

[accordion title=”” open1st=”0″ openAll=”0″ style=””][accordion_item title=”آیا جهت ابرا مهریه حتما باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمود؟”]خیر. ابرا مهریه بوسیله سند عادی یا همان برگ کاغذ معمولی نیز قابل انجام و معتبر است و حتما نیازی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نمی‌باشد.[/accordion_item][/accordion]

[accordion title=”” open1st=”0″ openAll=”0″ style=””][accordion_item title=”آیا اذن پدر برای ابرا مهریه لازم است؟”]خیر. بخشش مهریه نیازی به مراجعه به مراجع قضایی نداشته که در این نوشتار مفصلا در این خصوص صحبت کردیم.[/accordion_item][/accordion]

[accordion title=”” open1st=”0″ openAll=”0″ style=””][accordion_item title=”آیا برای بذل مهریه لازم است که به دادگاه مراجعه کنیم؟”]خیر. بخشش مهریه نیازی به مراجعه به مراجع قضایی نداشته که در این نوشتار مفصلا در این خصوص صحبت کردیم.[/accordion_item][/accordion]

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *