مقالات

شرایط گرفتن مهریه در طلاق توافقی

آیا پس از طلاق توافقی امکان گرفتن مهریه وجود دارد؟

این روزها متأسفانه با افزایش بی‌رویه آمار طلاق در جامعه علی‌الخصوص در کلان‌شهرها مواجه هستیم. یکی از بیشمارترین پرونده‌هایی که در مراجع قضایی در دست رسیدگی و بررسی است، مربوط  به دعاوی خانواده از جمله طلاق و مطالبه مهریه می‌باشد. کم نیستند، زوجینی که از زمان جشن عروسی‌شان حتی به سال هم نکشیده و حال پله‌های دادگاه را برای طلاق یا مطالبه مهریه، بالا و پایین می‌کنند. در میان زوجین معمولا کمتر زنی پیدا می‌شود که به دنبال مطالبه مهریه خود از شوهر نباشد، حال گاهی به راحتی و صرف زمان کمی می‌توان به این حق رسید و گاهی نیز، مطالبه آن صرف مدت زمان طولانی را می‌طلبد. یکی از انواع طلاق‌هایی که بین زوجین جاری می‌گردد، طلاق از نوع توافقی است که احتمالا هر یک از ما دست کم نام آن را از اطرافیان خود شنیده‌ایم. در ادامه قرار است به شرایط گرفتن مهریه در طلاق توافقی اشاره کنیم. پیشاپیش از همراهی‌تان متشکریم؛ همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله روابط مالی زن و شوهر را مطالعه فرمایید.

طلاق و انواع آن

هریک از ما از کوچک گرفته تا بزرگ و میانسال با این عنوان تلخ و گاه دردناک آشنا هستیم و چه بسیار که در اطراف و آشنایان خود شاهد وقوع این اتفاق و پیامدهای تلخ و غمبار پس از آن نیز بوده‌ایم. پس از آنکه زوجین به هر دلیلی ادامه زندگی مشترک را برای خود و گاه فرزندانشان به صلاح یا ممکن نمی‌دانند، معمولا به فکر به اتمام رساندن زندگی مشترک یا به اصطلاح طلاق گرفتن می‌افتند. شاید عده زیادی هنوز ندانند که طلاق دارای انواع مختلفی است و هریک از زوجین با توجه به احوالات و شرایطی که دارند، یکی از این انواع طلاق برایشان تجویز می‌شود.

وکیل خانوادگی

طلاق در یک دسته بندی کلی به دو نوع طلاق بائن و طلاق رجعی تقسیم می‌شود. اما منظور از طلاق بائن و رجعی چیست؟ طلاق رجعی به طلاقی گفته می‌شود که در آن مرد در مدت عده زن حق رجوع دارد اما بالعکس آن در طلاق بائن است که شوهر دیگر حقی برای رجوع یا بازگشت به همسر سابق خویش را در مدت عده ندارد. به طور کلی می‌توان گفت، تمامی طلاق‌ها رجعی هستند، مگر در صورت وجود شرایط خاصی که طلاق بائن به حساب آید. حال پرسشی که معمولا در این هنگام مطرح می‌گردد، آن است که چه هنگام طلاق، بائن به حساب می‌آید؟

در مورد طلاق بیشتر بخوانید

 

طلاق بائن شامل موارد زیر می‌شود:

  1. طلاق زن یائسه
  2. طلاق دختر باکره
  3. طلاق در صورت عسر و حرج زن
  4. طلاق پس از سه وصلت متوالی
  5. طلاق خلع و مبارات

طلاق توافقی به چه معناست؟

عنوان طلاق توافقی بسیار شنیده می‌شود.‌ این مدل از طلاق همان‌طور که از نامش نیز می‌توان دریافت به معنای جدایی و طلاق آن هم بصورت کاملا توافق شده بین زوجین می‌باشد. به گفته بسیاری از فقها و حقوقدانان این نوع از طلاق شباهت بسیاری به طلاق خلع و مبارات دارد. حال منظور از طلاق آن هم از نوع توافقی چیست؟ بدان معناست که زن و شوهر برای جدایی، خود بر سر تمامی موضوعات و مسایل مهم با یکدیگر به توافق می‌رسند. از جمله میزان و نحوه دریافت مهریه، نحوه حضانت فرزندان، نفقه و…. بدین ترتیب، کاملا واضح و آشکار است که طلاق بصورت توافقی، راحت‌تر بوده و مدت زمان کمتری نیز برای ثبت طلاق سپری می‌شود.

برای درخواست طلاق توافقی چه مدارکی لازم است؟

جهت طی مراحل لازم جهت انجام طلاق توافقی به همراه داشتن مدارک ذیل ضروری است:

  1. اصل و کپی عقدنامه
  2. اصل و کپی مدارک شناسایی و هویتی
  3. توافق زوجین برای طلاق، میزان مهریه و… بصورت کتبی
  4. گواهی بکارت زوجه (در صورت لزوم)

بیشتر بخوانید: مراحل طلاق توافقی

آیا امکان گرفتن مهریه پس از طلاق توافقی وجود دارد؟

بله. همان‌طور که گفته شد در طلاق توافقی، تمامی مسایل اعم از مالی و غیرمالی بین زوجین باید به توافق برسد. مهریه نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. هنگامی که زوجین تصمیم بر جاری شدن صیغه طلاق بصورت توافقی دارند، لازم است که بر سر مهریه و میزان و نحوه دریافت آن با یکدیگر توافق کنند. بطور مثال، زوجین با یکدیگر توافق می‌کنند که زن، میزان یک دوم از مهریه خود را به مرد بذل کند و در قبال آن شوهر راضی به طلاق توافقی گردد یا بطور مثال، زن مدت ٣ ماه را در قبال دریافت اسنادی چون چک و سفته به زوج مهلت بدهد تا در آن مدت، شوهر مهریه را به وی پرداخت نماید. حال با این وجود شاید عده‌ای تصور کنند، پس از آنکه طلاق بین زوجین به ثبت رسید، دیگر امکان دریافت مهریه یا مابقی آن وجود نداشته یا به عبارتی کار از کار گذشته است! حال لازم است بدانید که این باور کاملا اشتباه بوده و چنانچه شوهر، پس از وقوع طلاق برخلاف توافق بین آن‌ها در زمان مشخص از پرداخت مهریه خودداری نماید، زن حتی پس از ثبت طلاق توافقی می‌تواند، اقدام به مطالبه مهریه خود نماید.

 

چنانچه زن پس از طلاق توافقی ازدواج مجدد نماید، تکلیف مهریه چه می‌شود؟

یکی از پرسش‌هایی که معمولا در این خصوص مطرح می‌شود، آن است که چنانچه زن پس از ثبت طلاق توافقی اقدام به ازدواج مجدد نماید، تکلیف مهریه چه می‌شود؟ آیا امکان دریافت مهریه از همسر قبلی وجود دارد یا این حق از وی سلب می‌گردد؟ در جواب باید بگوییم، چنانچه زنی پس از وقوع طلاق توافقی ازدواج مجدد نماید، همچنان حق دریافت مهریه از شوهر سابق خود را داشته و این حق از وی سلب نخواهد شد.

همچنین مطلبی در مورد بخشیدن مهریه بخوانید. ابرا مهریه

سخن پایانی

از اینکه با ما همراه بودید، متشکریم. در این نوشتار به یکی از پرسش‌های مهم عزیزان در خصوص امکان دریافت مهریه پس از طلاق توافقی پاسخ داده شد. چنانچه در این خصوص و در زمینه‌های مشابه با مشکل یا ابهامی مواجه شدید، گروه وکلای دادگستران نگین عدالت با بهره‌گیری از بهترین و باتجربه‌ترین وکلای پایه یک دادگستری آماده پاسخگویی به تمامی پرسش‌های شما عزیزان می‌باشد. برای راهنمایی و مشاوره شرایط گرفتن مهریه در طلاق توافقی با ما تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

[accordion title=”” open1st=”0″ openAll=”0″ style=””][accordion_item title=”منظور از طلاق توافقی چیست؟“]طلاق توافقی یکی از انواع طلاق می‌باشد که در آن زوجین برای طلاق و همچنین تمامی مسایل مالی و غیرمالی از جمله مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و… به توافق می‌رسند.[/accordion_item][/accordion]

[accordion title=”” open1st=”0″ openAll=”0″ style=””][accordion_item title=”جهت اقدام به طلاق توافقی چه مدارکی لازم است؟ “]اصل و کپی عقدنامه، اصل و کپی مدارک شناسایی، توافق طرفین بصورت کتبی، گواهی بکارت زوجه ( در صورت لزوم)[/accordion_item][/accordion][accordion title=”” open1st=”0″ openAll=”0″ style=””][accordion_item title=”آیا پس از طلاق توافقی امکان گرفتن مهریه وجود دارد؟“]بله. پس از وقوع طلاق نیز این امکان میسر است.[/accordion_item][/accordion][accordion title=”” open1st=”0″ openAll=”0″ style=””][accordion_item title=”برای دریافت مهریه پس از طلاق توافقی باید چه کرد؟“]پس از وقوع طلاق توافقی، چنانچه مرد به تعهدات خود مبنی بر پرداخت مهریه عمل نکند و مهریه یا اقساط آن را سر موعد پرداخت نکند، زن می‌تواند نسبت به تنظیم دادخواست مطالبه مهریه اقدام نماید.[/accordion_item][/accordion][accordion title=”” open1st=”0″ openAll=”0″ style=””][accordion_item title=”چنانچه زن بعد از طلاق توافقی ازدواج کند، آیا بازهم حق مطالبه مهریه وجود دارد؟“]بله. ازدواج مجدد زن پس از طلاق توافقی حق وی را جهت مطالبه مهریه خویش، سلب نخواهد کرد.[/accordion_item][/accordion]

 

[vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_cta h2=”” txt_align=”center” shape=”round” style=”flat” color=”juicy-pink”]

برای مشاوره حقوقی کاملا رایگان، با ما تماس حاصل فرمایید : ۸۸۷۳۴۴۹۳ – ۰۲۱

[/vc_cta][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row]

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *