مقالات

جرم کلاهبرداری چیست؟ و چه مجازاتی دارد؟

آشنایی با جرم کلاهبرداری و مجازات آن

قانون گذار برای تمام جرم‌هایی که ممکن است، اتفاق بیفتد، قانون هایی را وضع می‌کند. یکی از این جرایم، جرم کلاهبرداری است. کلاهبرداری یکی از جرم‌هایی است که در حال حاضر می‌توان گفت بسیار شایع بوده و شما در مواقع مختلف درباره آن شنیده‌اید.
تعریف‌های زیادی برای این جرم در نظر گرفته شده است، ولی در حالت کلی قانون از نظر تعریف این موضوع را روشن نکرده است. اگر شما می‌خواهید در این زمینه اطلاعاتی به دست بیاورید و یا اینکه به عنوان تازه وارد در مبحث حقوق فعالیت می‌کنید، می‌توانید از این مقاله برای آشنایی بیشتر با جرم کلاهبرداری و مجازات کلاهبرداری کمک بگیرید.

ما سعی کرده‌ایم تا مطالب مورد نیاز شما را به زبان ساده‌تر توضیح دهیم تا هر کسی بتواند به راحتی با این مباحث ارتباط برقرار کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورد. همراه ما باشید.

جرم کلاهبرداری چیست؟

جرم کلاهبرداری بر خلاف سرقت و دزدی با میل و رضایت طرفین انجام می‌شود. تفاوتی که در این نوع جرایم وجود دارد، نوع لحن صحبت کلاهبردار و چگونگی دریافت رضایت طرفین است.

کلاهبرداری یعنی اینکه یک شخص بتواند با ارائه مدارک دروغین، با لحن دروغ و همچنین با تقلب، یک شخص را به انجام کاری رضایت دهد و آن شخص با کمال میل تمام اموال خود را به دست او بسپارد. این شخص کلاهبردار بوده و به جرم کلاهبرداری مواخذه خواهد شد.

با این حال طبق قانون، مواردی هستند که به عنوان کلاهبرداری مشخص شده، برای اطلاع از این موارد می‌توانید به کتاب قانون مراجعه کرده و یا اینکه ما را در ادامه مقاله همراهی کنید. در این جا حرف‌های نا گفته زیادی در مورد جرم کلاهبرداری و کلاهبردار بیان می‌شود.

 

مجازات کلاهبرداری

موارد جرایم کلاهبرداری و شناخت آن

مردم آگاهی زیادی در مورد کلاهبرداری ندارند و از این رو ممکن است، موارد متعدد را به این جرم اختصاص بدهند. در واقع جرم کلاهبرداری همان گونه که در بخش قبلی اشاره شد، با رضایت کامل طرف (مالباخته) انجام می‌شود. به طوری که آن شخص نمی‌تواند تشخیص بدهد که طرف مقابل، قصد کلاهبرداری دارد.

با گذشت زمان روش‌های کلاهبرداری نیز تغییر می‌کند، ولی سرقت، گران فروشی و … جز این جرم شناخته شده نیستند. انواع جرم‌هایی که به عنوان کلاهبرداری شایع است و دادگاه‌ها به آن رسیدگی می‌کنند عبارت‌اند از:

  • یکی از نوع جرم کلاهبرداری زمانی است که مردم را به وجود تجارت خانه‌ها، شرکت‌ها، مؤسسات غیر واقعی و واهی فریب دهند.
  • نوع دوم زمانی اتفاق می افتد که مردم را به داشتن برخی اختیارات دروغین و غیر واقعی فریب می‌دهند.
  • در بعضی موارد با بیان برخی اتفاقات و حوادثی غیر واقعی اقدام به ترساندن مردم و فریب آن‌ها می‌کنند.
  • برخلاف مورد قبلی، در بعضی موارد نیز با امیدوار کردن مردم به اتفاقات غیر واقعی باعث فریب آن‌ها می‌شوند.
  • با انتخاب کردن یک عنوان جعلی و دروغین نیز اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

با توجه به تعریفاتی که بیان شده است، باید به این نکته بپردازیم که برای اثبات کلاهبرداری باید چه مراحلی را بگذرانیم و از چه روشی استفاده کنیم. برای هر کاری و هر مسیری یک روش بیان شده است که می‌تواند راه شما را هموار کند.

لازم است اشاره کنیم که هم اکنون با ایجاد فضای مجازی و استفاده زیاد از این فضا، کلاهبرداری های زیادی به صورت اینترنتی انجام می شود که این خود دارای یک مبحث جداگانه است.

مقاله پیشنهادی: جرایم سایبری چیست؟ و چه مجازاتی دارد؟

شرایط اثبات جرم کلاهبرداری در قانون

وقتی شخصی، به عنوان فریب خورده به دادگاه احضار شده و در پی یک کلاهبرداری شکایت و دادخواستی را تحویل شعبه می‌دهد، باید برای کلاهبرداری، دلایل خاصی را داشته باشد. از مهم ترین دلایلی که حتماً باید در مورد شخص کلاهبردار مشخص باشد، به صورت ذیل است:

  • وقتی یک مجرم، مجرم شناخته می‌شود که با فریب دیگران مالی از آن‌ها ربوده باشد. اگر این شخص با فریب دادن فرد مورد نظر تنها باعث بخشیدن بدهی خود شود و یا اینکه ادای فقیر را در آورده و نشان دهد که توان مالی پرداخت ندارد. طلبکار با رضایت خود این فرد را ببخشد، جز جرایم کلاهبرداری نمی‌شود.
  • ضروری است که وسایل و ابزار فریب مشخص شود تا فرد به عنوان مجرم شناخته شود. وعده‌ ازدواج نمی‌تواند جز جرایم کلاهبرداری محسوب شود.
  • اگر شخصی با استفاده از ابزارهای فریب کارانه متهم، دچار فریب و اغفال شود، در آن صورت کلاهبرداری انجام شده است، در غیر این صورت کلاهبرداری صورت نگرفته است.
  • موضوع دیگری که در این مبحث وارد است، بردن مالی دیگری است. یعنی فرد متقلب با فریب دادن شخص، مال او را ببرد. ولی اگر در این بین برای گرفتن مال خود شخص را فریب دهد، جز مصادیق کلاهبرداری محسوب نمی‌شود.

حالا وقتی که شرایط مهیا شد و شما توانستید با داشتن مدارک مورد نیاز اثبات جرم کرده و شخص را به عنوان کلاهبردار معرفی کنید. هم اکنون بعد از بررسی‌های انجام شده، برای شخص متهم مجازات هایی تعیین می‌شود. این مجازات‌ها به صورت‌های مختلف تعریف شده است که در بخش بعد بیان می‌کنیم.

  • چنانچه برای انجام دقیق شکایت خود در زمینه کلاهبرداری نیاز به وکیل مجرب و خبره دارید، از طریق این شماره‌ها با ما تماس بگیرید: 02188734324  و  02188734493

 

مجازات کلاهبرداری

آشنایی با کلاهبرداری مشدد

قبل از اینکه به بیان مجازات های کلاهبرداری بپردازیم، باید در مورد جرم کلاهبرداری مشدد اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. کلاهبرداری در دو نوع ساده و مشدد انجام می‌شود که ساده تعریف خاصی ندارد، ولی مشدد دارای شرایطی است که به شرح زیر بیان می‌کنیم.

  • شخص کلاهبردار مشغول فعالیت در ادارات دولتی، شهرداری‌ها و یا نهاد های انقلابی باشد.
  • زمانی کلاهبرداری از نوع مشدد محسوب می‌شود که شخص خود را به عناون یکی از ماموران ادارات دولتی، شهرداری‌ها و همچنین نهادهای انقلابی معرفی نماید.
  • برای جلب توجه مردم و فریب آن‌ها از طریق رسانه‌های عمومی استفاده کند. مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه و …

حال به سراغ مجازات های تعیین شده در جرم کلاهبرداری می‌پردازیم.

تعیین مجازات برای انواع کلاهبرداری

نوع کلاهبرداری و جرایم آن در دادگاه‌ها و شعب رسیدگی تعیین می‌شود. وقتی که نوع کلاهبرداری مشخص شد برای تعیین مجازات با توجه به قانون اقدام می‌شود.

کلاهبرداری های ساده: برای این نوع کلاهبرداری متهم محکوم به یک تا 7 سال زندان محکوم می‌شود. همچنین باید با توجه به مقدار مالی که ربوده است، جریمه پرداخت کرده و  مال اصلی را به صاحبش بازگرداند.

کلاهبرداری های مشدد: اگر بعد از بررسی‌های انجام شده، کلاهبرداری شخص از نوع مشدد تعیین شد، مجازات او از دو تا 10 سال حبس است. در ضمن باید با توجه به مال ربوده شده، جریمه پرداخت کرده و همچنین اقدام به پرداخت اصل مال نماید. لازم است اشاره کنیم که اگر شخص کلاهبردار از کارمندان دولت باشد، به طور دائم از خدمت در ادارات دولتی منع می‌شود.

مقاله پیشنهادی: جرم اختلاس چیست؟ و چه مجازاتی دارد؟

چگونگی انجام مجازات در صورت بخشش شاکی

در بعضی موارد، مال باخته یا شاکی، از متهم گذشته و رضایت خود را اعلام می‌کند. در این صورت مجازات با توجه به زمان رضایت و بخشش بستگی دارد.

  • رضایت قبل از صدور کیفر خواست: در این صورت قاضی منع تعقیب برای متهم را صادر می‌کند.
  • رضایت بعد از صدور کیفر خواست: وقتی که کیفر خواست رد مورد متهم انجام می‌شود، یعنی تمام مراحل تحقیقات با مدارک ارائه شده پیش رفته و مجرم بودن متهم ثابت شده است. در این بین، رضایت شاکی خصوصی در تخفیف مجازات تأثیر دارد، ولی جنبه عمومی جرم اجرا می‌شود.
  • گذشت بعد از صدور حکم: در دادگاه بدوی و یا دادگاه تجدید نظر اگر شاکی از شکایت خود انصاف دهد، جنبه‌ عمومی جرم پا برجاست و متهم باید به مجازات تعیین شده تن دهد.

حرف پایانی

تمام مراحل قانونی برای اثبات جرم کلاهبرداری با توجه به قانون پیش روی می‌کند. شما اگر بخواهید می‌توانید با کمک گرفتن از یک وکیل و یا موسسه حقوقی این مراحل را آسان کرده و خود به دنبال فرآیند دادگاه نباشید. با این حال بهتر است، قبل از هر اقدامی اطلاعات کافی در این مورد را به دست آورید.

سوال: آیا در جرم کلاهبرداری باید حتما مالی برده شده باشد؟
پاسخ: بله چون مجرم در زمان تحصیل این دسته از وسایل در مرحله شروع به جرم قرار دارد و چنانچه مال را برده و از آن منتفع شود، کلاهبرداری محقق شده است.

سوال: شخصی به بهانه ازدواج و با فریب و حیله از من پول گرفته و بنده پرینت حساب واریزی آن را دارم آیا می توانم به جرم کلاهبرداری از ایشان شکایت کنم؟
پاسخ: خیر عمل فوق کلاهبرداری نبوده و تنها می توانید با استناد به فیش های واریزی وجه مورد نظر را مطالبه نمائید.

سوال: آیا بعد از گذشت سه سال، از وقوع جرم کلاهبرداری، می توانم از شخص کلاهبردار شکایت کنم؟
پاسخ: بله چنانچه دلیل محکمه پسند برای اثبات این جرم دارید، میتوانید با استناد به آنها برای شکایت اقدام نمائید.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کلاهبرداری با وکلای ما تماس حاصل فرمایید. گروه حقوقی دادگستران نگین عدالت با سال ها تجربه در زمینه وکالت در انواع پرونده های حقوقی، کیفری، خانواده، ثبتی، ملکی و … در خدمت شما عزیزان می باشد.

[vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_cta h2=”” txt_align=”center” shape=”round” style=”flat” color=”juicy-pink”]

برای مشاوره حقوقی رایگان، با ما تماس حاصل فرمایید : ۸۸۷۳۴۴۹۳ – ۰۲۱

[/vc_cta][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row]

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *