مقالات

مراحل طلاق توافقی ،مدارک و هزینه آن

مراحل طلاق توافقی در قانون حمایت از خانواده

طلاق توافقی، واژه‌ آشنای این روزهای دادگاه‌های خانواده است. طلاق و جدایی در بین زوج‌های ایرانی به حدی زیاد شده که می‌توان گفت تقریباً در هر خانواده یک یا دو مورد می‌توان یافت که درگیر این موضوع هستند. انواع طلاق به سه دسته تقسیم شده است که امروزه بیشترین درخواست‌های ثبت شده جدایی ‌های توافقی هستند که در این مقاله مطالبی را در زمینه مراحل طلاق توافقی، مدارک، شرایط و هزینه آن عنوان می‌کنیم.

برای دریافت گواهی عدم سازش و همچنین برگه جدایی نیاز است تا برخی از مراحل طلاق توافقی را به صورت قانونی پشت سر بگذارید. اگر شما قصد دارید بدون کمک گرفتن از وکلا و یا مشاورین حقوقی در این زمینه وارد فضای دادگستری شده و برای طلاق اقدام نمایید. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید. همچنین در مورد شرایط گرفتن مهریه در طلاق توافقی بیشتر بخوانید

طلاق توافقی چیست؟

وقتی که طرفین یعنی زن و مرد، برای جدایی در مورد مسائل زندگی و مواردی که در این بین وجود دارد، به توافق می‌رسند و سپس برای جدایی اقدام می‌کنند، طلاق توافقی گفته می‌شود.

قبل از اینکه شما برای درخواست طلاق توافقی به دادگاه خانواده مراجعه کنید، نیاز است تا بر روی برخی از موارد که در ادامه بیان می‌کنیم، توافق کرده و آن را بر روی پرونده خود قرار دهید.

نفقه، حضانت فرزندان مشترک، اجرت المثل دوران زوجیت، تعیین نفقه فرزندان در صورت نگهداری مادر، استرداد و تحویل جهیزیه و از مهم ترین موارد توافق می‌توان به مهریه اشاره نمود.

این نکات زمانی قابل حل و توافق هستند که دو طرف بتوانند در مورد مسائل مربوطه با یکدیگر کنار آمده و سعی کنند، بدون کشمکش‌های زیاد این موضوع را حل و فصل نمایند.

لازم است بدانید که هر یک از طرفین می‌توانند برای اجرای مراحل طلاق توافقی، از یک وکیل کمک گرفته تا در این مسیر به او کمک نمایند. همچنین وجود وکیل در این زمینه مانع از حضور مداوم موکل در پروسه دادگاه می‌شود.

  • چنانچه برای انجام دقیق مراحل طلاق توافقی از 0 تا 100 بدون نیاز به حضور زوجین نیاز به وکیل مجرب و خبره دارید، از طریق این شماره‌ها با ما تماس بگیرید: 02188734324  و  02188734493

 

مراحل طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی

وقتی که شما قصد جدایی به صورت توافقی دارید، باید قبل از انجام هر کاری، شرایط را مهیا کنید.

در قانون جدید برای اینکه بتوان برای جدایی اقدام نمود، باید از طریق سامانه ثبت نام را انجام دهید و سپس با در دست داشتن توافق نامه و گواهی عدم سازش از طرف مشاوره حقوقی خانواده برای صدور درخواست عدم سازش از طرف دادگاه اقدام کنید.

وقتی که شما از طریق سامانه درخواست خود را ثبت می‌کنید، به دلیل اینکه در این نوع از طلاق نیاز به حضور داور از طرف زوجین نیست زمانی برای مراجعه به مشاوره تعیین می‌شود که شما می‌توانید بعد از این مرحله از طریق شعبه تعیین شده برای دریافت گواهی طلاق اقدام کنید.

مقاله پیشنهادی: روابط مالی زن و شوهر

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهی عدم سازش

برای اینکه شما بتوانید برای درخواست طلاق توافقی اقدام کرده و همچنین بتوانید از شعبه مربوطه گواهی عدم سازش را دریافت کنید، باید مدارکی را ارائه نمایید که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

  • داشتن شناسنامه زوجین در درخواست طلاق الزامی است.
  • ارائه عقد نامه زوجین
  • کارت ملی برای شناسایی و درخواست طلاق توافقی

مدارک دیگری نیز برای انجام مراحل طلاق توافقی نیاز است که در پروسه دادگاه باید به آن‌ها پرداخته شود. از جمله‌ی این موارد می‌توان به:

  • درخواست آزمایش بارداری و دریافت جواب عدم بارداری زوجه
  • دریافت گواهینامه بکارت در صورت باکره بودن زن
  • ارائه توافق نامه کتبی مبنی بر توافق طرفین بر روی مسائل مانند نفقه، مهریه، فرزندان و …
  • دریافت کردن برگه و نظریه از مشاوره دادگاه خانواده به صورت کتبی مبنی بر عدم سازش زوجین

تمام مدارک فوق باید به دست شعبه مربوط برسد تا قاضی برای صدور گواهی طلاق توافقی تصمیم گیری نماید.

 

مراحل طلاق توافقی

هزینه مورد نیاز برای مراحل طلاق توافقی

هزینه پرداختی یکی دیگر از مواردی است که هر یک از زوجین قبل از شروع مراحل دادرسی به دنبال اطلاع از آن هستند. هزینه‌های طلاق توافقی با توجه به تعرفه‌های تعیین شده توسط قانون دریافت می‌شود.

شما برای ثبت درخواست طلاق، استفاده از مشاوره خانواده برای دریافت گواهی عدم سازش، هزینه طلاق در دفترخانه و همچنین مقدار هزینه‌ی پرداختی به وکیل را می‌توان جز هزینه‌ها در این مسیر مشخص نمود.

لازم است بدانید که استفاده از مشاوره خانواده مطابق با قانون جایگزین داور شده است که همین موضوع باعث افزایش هزینه‌ها شده است. در ضمن هزینه مشاوره پرداختی با توجه به شهرهای محل سکونت افراد متفاوت است.

در مورد هزینه دادرسی نیز باید بیان کنیم که چون درخواست طلاق توافقی از طرف دو شخص صورت می‌گیرد پس هزینه بین هر دوی آن‌ها تقسیم می‌شود.

نکات مهم در درخواست طلاق توافقی

امروزه در دادگاه‌های سراسر کشور پرونده‌های زیادی در دادگاه‌های خانواده به چشم می‌خورد که علت آن نداشتن سازش بین زوجین است. شکایت برای عدم تمکین، مهریه، ضرب و شتم، نفقه (حقوقی و کیفری) حضانت فرزندان و … از جمله پرونده‌هایی است که باعث بالا رفتن آمار پرونده‌ها در دادگاه‌های خانواده می‌شود.

همان گونه که برای تشکیل زندگی ازدواج یک اصل است، در صورت نداشتن تفاهم جدایی نیز در قانون نهادینه شده است. پس بهتر است به جای ضرب و شتم‌های آگاهانه و با وارد کردن آسیب‌های جبران ناپذیر به یکدیگر بدون هیچ گونه درگیری، توافق بین زوجین صورت بگیرد و مراحل طلاق توافقی طی شود.

اگر فرزند یا فرزندانی نیز در این بین وجود داشته باشند در پروسه دادگاهی بسیار آسیب می‌بینند. در بیشتر مواقع آسیب‌هایی که دادگاه‌های خانواده و جنگ و دعواهای زوجین بر روی فرزندان دارد را نمی‌توان با هیچ گونه روشی درمان کرد. پس بهتر است به جای دعوا، صلح و سازش را در برنامه خود قرار دهید.

 

طلاق توافقی

حرف پایانی

بعد از دریافت گواهی عدم سازش شما تنها به مدت سه ماه مهلت دارید تا به دفاتر طلاق مراجعه کرده و برای درخواست و ثبت طلاق خود اقدام کنید.

بهترین راه برای پیش برد بهتر پروسه دادگاه، استفاده از وکلای مورد اعتماد است که می‌تواند فشارهای روحی و روانی را کاهش داده و همچنین مدت زمان پروسه طلاق را نیز کاهش دهد.

تمام مراحل طلاق توافقی در صورت داشتن وکیل حداقل تا یک ماه تمام می‌شود، ولی اگر خود زوجین به دنبال مراحل طلاق باشند باید 3 الی 4 ماه درگیر شوند. پس برای سرعت بخشیدن به مراحل طلاق می‌توانند از یک وکیل استفاده کنند.

سؤالات زیادی در این زمینه مطرح است که شما می‌توانید از گروه حقوقی ما بپرسید. گروه حقوقی دادگستران نگین عدالت زیر نظر وکلای پایه یک دادگستری، پاسخگوی سوالات و مشکلات حقوقی شما عزیزان می باشد.

سوال: آیا در طلاق توافقی، بخشش مهریه از طرف زن اجباری است؟ 

خیر اجباری نیست. در طلاق توافقی، زن و شوهر در مورد تمامی مسائل، توافق می کنند.

سوال: جلسات طلاق توافقی چند جلسه است؟ آیا حضور زوجین اجباری است؟

از آذرماه سال 97، برای طلاق توافقی، حضور در چند جلسه مشاوره اجباری شد. تعداد این جلسات 5 جلسه است. لازم به ذکر است که اگر زوجین وکیل مجرب و مسلط در این زمینه داشته باشند، مراحل طلاق توافقی بدون حضور زوجین انجام می شود و حضور در جلسات توسط وکیل انجام می شود. اما اگر زوجین وکیل نداشته باشند، حضور در جلسات مشاوره الزامی است. جهت انجام امور مراحل طلاق توافقی با گروه حقوقی دادگستران نگین عدالت تماس حاصل فرمایید.

[vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_cta h2=”” txt_align=”center” shape=”round” style=”flat” color=”juicy-pink”]

برای مشاوره حقوقی کاملا رایگان، با ما تماس حاصل فرمایید : ۸۸۷۳۴۴۹۳ – ۰۲۱

[/vc_cta][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row]

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *