مشاوره حقوقی, مقالات

مطالبه خسارت تاخیر تادیه یا دیرکرد پول

مطالبه خسارت تاخیر تادیه و هزینه دادرسی خسارت تاخیر پرداخت

آیا هزینه دادرسی خسارت تاخیر تادیه، مرحله تجدید نظر خواهی بر مبنای محکوم به (خواسته اصلی خواهان) در  رای از تجدید نظر خواه اخذ می گردد و یا در مواردی با احتساب خسارت تاخیر تادیه یا خسارت دیرکرد پول و هزینه دادرسی خسارت تاخیر تادیه مرحله بدوی که مورد لحوق حکم قرار گرفته، هزینه دادرسی خسارت تاخیر پرداخت مرحله تجدید نظر نسبت به آن ها نیز اخذ می گردد؟
خسارت تاخیر تادیه اعم از تاخیر پرداخت و هزینه دادرسی خسارت تاخیر تادیه، روزمره فرعیات دعوی می باشد و مستقلا مورد رسیدگی قرار نمی گیرد و از حیث تجدید نظر خواهی تابع خواسته اصلی می باشد. هر چند ممکن است، میزان جبران خسارت تاخیر پرداخت و هزینه دادرسی خسارت تاخیر تادیه از ارزش مندرج در دادخواست اولیه تجاوز نماید. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

خسارت تاخیر تادیه یا خسارت دیرکرد پول چیست؟

خسارت تاخیر تادیه، مختص وجه نقد است، نه هر نوع تعهدی و در واقع برای جبران نقصی است که به ارزش پول در نتیجه تورم وارد می شود. قانون آیین دادرسی مدنی در ماده ۵۲۲ به معرفی کامل این نوع خسارت تاخیر تادیه پرداخته است: در دعاوی که موضوع آن دین و از نوع وجه رایج بوده و با مطالبه داین و تمکن مدیون، مدیون امتناع از پرداخت نموده و در صورت تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه از زمان سررسید تا هنگام پرداخت و پس از مطالبه طلبکار دادگاه خسارت تأخیر تأدیه را با رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌گردد، محاسبه و مورد حکم قرار خواهد داد. مگر اینکه طرفین به نحوه دیگری مصالحه نمایند.
این نوع خسارت تاخیر تادیه مبنای عمل بانک ها در بازگرداندن طلب خود نیز می باشد. چنانچه در قانون عملیات بانکی بدون ربا نیز آمده است که: کلیه وجوه تسهیلات اعطایی که بانک‌ها در اجرای این قانون به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت نموده یا می‌نمایند و برابر قرارداد تنظیمی مقرر شده باشد که اشخاص مذکور در سررسید معینی وجوه و تسهیلات دریافتی به انضمام سود و خسارت تاخیر تادیه و هزینه دادرسی خسارت تاخیر تادیه و اجرایی دادرسی و حق الوکاله را بپردازد و در صورت عدم پرداخت آن کلیه مراجع قضایی و دوایر اجرای ثبت و دفاتر اسناد رسمی مکلف اند، بر اساس مفاد اسناد و قرارداد های تنظیمی نسبت به صدور حکم و اجراییه و وصول مطالبات بانک طبق مقررات این قانون، اقدام نمایند.

مقاله پیشنهادی:  دعاوی مربوط به چک و چک برگشتی

 

جبران خسارت تاخیر پرداخت

روند عملی دریافت خسارت تاخیر تادیه یا خسارت دیرکرد پول

رکن ابتدایی هر دعوای مطالبه و جبران خسارت تاخیر تادیه طرح دادخواست می باشد. طبق ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی: شروع رسیدگی در دادگاه مستلزم تقدیم دادخواست می باشد. دادخواست به دفتر دادگاه صالح و در نقاطی كه دادگاه دارای شعب متعدد است، به دفتر شعبه اول تسلیم می گردد. (البته که الان دادخواست به دفتر خدمات قضایی ارائه می گردد) خواسته دعوای مطالبه خسارت تاخیر تادیه حسب مورد ممکن است «تقاضای الزام خوانده یا خواندگان به پرداخت مبلغ … ریال به‌ علاوه جبران خسارت تأخیر پرداخت وجه از تاریخ … لغایت … به انضمام هزینه دادرسی خسارت تاخیر تادیه و حق‌الوکاله وکیل» باشد. در این دعوا خواهان باید تغییر شاخص سالانه قیمت کالاها را اثبات کند که برای این کار کافی است به نموداری که هر سال توسط بانک مرکزی ارائه می گردد استناد کند.

  • چنانچه برای انجام دقیق مشکل خود در زمینه مطالبه خسارت تاخیر تادیه یا دیرکرد پول ، نیاز به وکیل مجرب و خبره دارید، از طریق این شماره‌ها با ما تماس بگیرید: 02188734324  و  02188734493

هزینه دادرسی در صورتی که خسارت تأخیر تأدیه همزمان با اصل چک مطالبه نشود:

اگر خسارات تأخیر تأدیه وجه چک، همزمان با اصل وجه چک مطالبه نشود و بعد از صدور حکم مبنی بر محکومیت خوانده بر پرداخت وجه چک، خواهان دادخواست مستقلی به خواسته مطالبه خسارات تأخیر وجه چک به دادگاه تقدیم کند، در این صورت آیا هزینه دادرسی از خواهان اخذ خواهد شد؟
در مسئله فوق الذکر هزینه دادرسی باید از خواهان اخذ شود؛ زیرا اگر چه مطالبه تأخیر وجه چک از متفرعات مطالبه وجه چک بوده و در صورت مطالبه آن همراه وجه چک هزینه دادرسی خسارت تاخیر تادیه اخذ نمی‌شود؛ ولی در مانحن‌ فیه به لحاظ اینکه همراه وجه چک مطالبه خسارت تاخیر تادیه نشده است و بر اساس دادخواست مستقل به دادگاه، مطالبه شده است؛ لذا دادخواست اصلی تلقی شده است؛ بنابر این، باید هزینه دادرسی خسارت تاخیر تادیه اخذ شود و به عبارت دیگر تشریفات قانون آیین دادرسی مدنی که یکی از آنها اخذ هزینه دادرسی است. در همه مطالبات باید رعایت شود، الا ماخرج بالدلیل و در مانحن ‌فیه، چون شک می‌کنیم که آیا هزینه دادرسی جبران خسارت تاخیر پرداخت بابت مطالبه خسارت تاخیر تادیه وجه چک اخذ خواهد شد؟ به اصل قانونی رجوع می‌کنیم و آن اینکه رعایت تشریفات آیین دادرسی مدنی در همه مطالبات الزامی است و لذا در مبحث مطروحه باید هزینه دادرسی اخذ شود.

مقاله پیشنهادی: دعاوی مربوط به سفته و نحوه مطالبه آن

نظر کمیسیون نشست قضائی

همان‌گونه که نسبت به مطالبه خسارت تاخیر تادیه اصل خواسته، پرداخت هزینه دادرسی خسارت تاخیر تادیه یا خسارت دیرکرد پول، ضمن تسلیم دادخواست لازم است، در مرحله مطالبه و جبران خسارت تاخیر تادیه آن هم که موضوع مالی است، باید هزینه پرداخت شود.

 

خسارت دیرکرد پول

مطالبه خسارت وارده بر ملک

رسیدگی به دعوی راجع به خسارت ناشی از ملک با دادگاه محل وقوع ملک است یا دادگاه محل اقامت خوانده دعوی؟
بنا بر قانون آیین دادرسی مدنی کلیه دعاوی راجع به غیر منقول را در صلاحیت دادگاه محل وقوع مال غیر منقول دانسته است و نظر به اینکه دعوی خسارت مربوط به ملک نیز از مصادیق دعاوی راجع به اموال غیر منقول است، بنابر این رسیدگی به این دعوی نیز با دادگاهی است که ملک در حوزه آن واقع است. به علاوه سهولت رسیدگی و امکان انجام قرار معاینه محل و کارشناسی نیز این امر را ایجاب کند.

  • چنانچه برای انجام دقیق مشکل خود در زمینه مطالبه خسارت تاخیر تادیه یا دیرکرد پول ، نیاز به وکیل مجرب و خبره دارید، از طریق این شماره‌ها با وکلای متخصص در این زمینه تماس بگیرید: 02188734324  و  02188734493

سوال: در مورد مطالبه خسارت تأخیر تأدیه در دادخواست آیا خواهان باید هزینه دادرسی بپردازد یا خیر؟ و خسارت تأخیر تأدیه وجه چک‌های مورد مطالبه چگونه محاسبه می‌شود؟
پاسخ: برای جبران خسارت تاخیر تادیه یا خسارت دیرکرد پول ،چنانچه بدون تعیین مبلغ و همراه با دادخواست مطالبه شود، هزینه دادرسی خسارت تاخیر تادیه ندارد و اگر مستقلاً مطالبه شود یا همراه دادخواست و با ذکر مبلغ مشخصی مطالبه گردد، هزینه دادرسی لازم دارد.
در مورد چک‌های صادره بر عهده بانک‌ها با توجه به نظریه تفسیری مجمع تشخیص مصلحت نظام، خسارت تأخیر تأدیه بر مبنای نرخ تورم از تاریخ صدور چک تا زمان وصول محاسبه و وصول و ایصال می‌شود.

سوال: اگر دادگاه بدوی بدون اخذ هزینه دادرسی، حکم به پرداخت وجه چک با کلیه خسارات از جمله هزینه دادرسی له خواهان صادر کند و حکم مزبور در دادگاه تجدیدنظر تأیید و قطعی شود، آیا با اعتراض محکوم‌علیه می‌توان تا پرداخت هزینه دادرسی توسط محکوم‌له، اجرای حکم قطعی را متوقف کرد؟ در صورت منفی بودن پاسخ، نحوه وصول هزینه دادرسی چگونه است؟
حکم صادره علی‌رغم عدم پرداخت هزینه دادرسی خسارت تاخیر تادیه با توجه به قطعیت آن باید اجراء شود، مسئول اجرای احکام نیز در فرض پرسش باید مراتب را به دادگاهی که زیر نظر آن انجام وظیفه می‌نماید، اعلام و از آن مرجع کسب تکلیف بنماید.
به نظر می‌رسد اخطار به محکوم له، جهت پرداخت هزینه دادرسی بتواند راهگشا باشد، بدیهی است، در صورت امتناع محکوم له از پرداخت هزینه دادرسی خسارت تاخیر تادیه اجرای احکام باید هزینه دادرسی خسارت تاخیر تادیه که موضوع حکم نیز قرار گرفته را به حساب دولت منظور و از پرداخت آن به محکوم له خودداری نماید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مطالبه خسارت تاخیر تادیه یا خسارت دیر کرد پول و جبران آن، با وکلای گروه حقوقی دادگستران نگین عدالت تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.

 

[vc_row][vc_column width=”1/6″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_cta h2=”” txt_align=”center” shape=”round” style=”flat” color=”juicy-pink”]

برای مشاوره حقوقی کاملا رایگان، با ما تماس حاصل فرمایید : ۸۸۷۳۴۴۹۳ – ۰۲۱

[/vc_cta][/vc_column][vc_column width=”1/6″][/vc_column][/vc_row]

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “مطالبه خسارت تاخیر تادیه یا دیرکرد پول

  1. حسن گفت:

    باسلام
    من مبلغ 100 میلیون تومان از سال 97 از شخصی طلبکارم و حکم تاخیر در پرداخت برای آن گرفتم، در اسفند 99 مبلغ 10 میلیون تومان از اصل پول پرداخته، الان که آذز 1400 است به شعبه اجرای احکام مراجعه کردم می گویند تاخیر فقط تا زمان اولین پرداخت تعلق می گیرد، یعنی اگر شما 100 میلیون طلبکار باشید و حکم تاخیر هم گرفته باشید ، اگر 1 میلیون تومان به شما پرداخت شود برای 99 میلیون مابقی اگه 5 سال هم طول بکشد تاخیر تعلق نمی گیرد، می خواستم بدانم قانون چگونه است و چه کار باید انجام بدهم. سپاسگزارم

    1. neginedalat گفت:

      برای مشاوره حقوقی با دفتر تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *